Pandemia-ajan leirikoulukäytäntöjä:

Meillä on jo kokemusta hyvin onnistuneista pandemia-ajan leirikouluista! Tutustu mahdollisuuksiin:
Pyrimme huomioidaan koulun ja OKM:n erityisohjeet ja myös luokan omat toiveet.Ilmoittakaa meille etukäteen millaisia erityisohjeita on ja miten toivotte niitä sovellettavan leirikoulussa.

Sovittujen käytäntöjen noudattamista leirikoulussa valvovat ja ohjaavat leirikoulussa mukana olevat aikuiset.

1. Leirikoulupaikka sijaitsee taajaman ulkopuolella. Samanaikaisesti paikalla ei ole muita luokkia
      1. Suositellaan että oppilaat välttäisivät lähikontakteja vähintään viikon ajan ennen leirikoulun alkua.
      1. Majoitus tapahtuu neljän hengen huoneissa, joissa on oma WC ja käsienpesuallas.
      1. Ravintolatila on 70 hengelle ja mahdollistaa väljän istumisen tai ruokailu voi tapahtua 4 hengen huoneryhmissä tai kaksi ryhmää kerrallaan.
      1. Käytössä on kaksi saunaa ja kaksi pukuhuonetta, jolloin haluttaessa voidaan saunoa huoneryhmittäin. myös kylpytynnyrin käyttö voi tapahtua ryhmittäin.
      1. Yksi ohjaajamme vastaa pääasiassa kaikista aktiviteeteista. Mahdolliset avustavat ohjaajamme välttävät lähikontaktia oppilaisiin
      1. Useimmissa aktiviteeteissä voidaan edetä huoneryhmittäin ja teoriaosuuksissa voidaan istuimet sijoittaa normaalia etäämmälle toisistaan.
      1. Vapaa-ajan toiminnat tapahtuvat opettajan ja luokan mukana olevien aikuisten valvonnassa,  Esimerkiksi veneily, sauna ja uinti sekä pallopelit ovat vapaa-ajan toimintaa.
      1. Mikäli näitä tai muita erityisiä käytäntöjä halutaan toteuttaa leirikoulussa on niistä syytä keskustella oppilaiden kanssa tarkasti ennen leirikoulua. käsitelkää samalla myös ohje ”Tiedoksi oppilaille viikkoa ennen leirikoulua”

THL:n pandemiaohjeita – Kikkaa tästä

VAIHTOEHTONA JOPA VIRTUAALILEIRIKOULU

Verkossa voi saada uusia kokemuksia ja oppia sekä kokea hyödyllistä ja uutta.Yhteisöllisyyttä: verkossakin voidaan toimia yhdessä.
Virtuaaliseen etäleirikouluun sopisi hyvin vaikka meripelastuskurssin teoria ja kuivaharjoitteluosuudet, ensiapukurssi harjoituksineen, vuorikiipeilyvälineitä ja niiden toimivuudesta ja merkityksestä opitaan ja pelastusolmuharjoitus ja kilpailukin pidetään etänä! Palonsammutuskurssistaopitaan teoriaosuus ja lopuksi näytämme ja selitämme harjoitukset. Kansanperinnettä: tutustumme paimensoittimiin ja näemme ja kuulemme niiden ääniä ja opimme merkityksiä. Myös ympäristökoulun sopii erityisen hyvin verkkoon. Lisäksi myös hetki online iltanuotio-ohjelmaa on aivan uusi ja erilainen kokemus!

Etäleirikoulussa ohjelmaa voisi olla pari tuntia viikon jokaisena päivänä tai jollain muulla aikataululla toiveiden mukaan. Voimme siis vaihtoehtoisesti järjestää interaktiivisen virtuaalileirikoulun etänä!

Miten eri ryhmien valinnat vaikuttavat ilmastonmuutokseen
On tajuton, mutta hengittää! Käännetään kylkiasentoon-