Rahankeräysideoita

img_0556

Miten leirikoulua varten voidaan hankkia varoja?

Monet ovat keksineet oman hyvinkin erikoisen tapansa hankkia leirikouluun tarvittavat rahat. Luovuus ja kekseliäisyys ovat valttia. Yhteinen projekti lisää yhteisöllisyyttä ja auttaa vanhempia ja oppilaita tuntemaan paremmin toisensa. Tämä parantaa myös koulun ja kodin välistä yhteistyötä.
&nbsb;

Alla on lueteltu muutamia rahankeräystapoja:

Kirpputorimyyjäiset

Kerätään tarpeetonta tavaraa oppilaiden ullakoilta ja kellareista. Samalla tyhjennetään naapurien ja sukulaistenkin vintit. Jotkut voivat kerätä myös kokonaisen kerrostaloalueen tyhjäksi. Koulun juhlasali on pois käytöstä viikon ajan, jolloin talkoilla kunnostetaan ja järjestetään tavarat ja asetetaan myyntipöydille. Paikallislehti antaa varmasti ilmaista palstatilaa kirjoittamalla tapahtumasta ja keräyksestä. Tämä voi tuoda vielä lisää tavara ja myös asiakkaita ostamaan niitä sitten seuraavana lauantaina. Ehkä varmuuden vuoksi voidaan panna lehteen myös maksullinen ilmoitus. Myyjäisten yhteydessä ovat omiaan arpajaiset, joihin voi saada palkinoja paikallisilta liikkeiltä.  Ja rahaa tulee! (Eräs koulu sai taannoin lähes 50.000 mk yksistä ainoista myyjäisistä)

Diskon järjestäminen koululla

Tämä voi olla suuri palvelus kaikille oppilaille ja tuoda samalla varoja leirikoulua varten. Lisänä puffetti, jonne talkoilla leivotaan ja tehdään tarjoilua, joka omalta osaltaan kartuttaa kassaa. Jo parilla kolmella diskolla saattaa rahoittaa koko leirikoulun osallistujamäärästä riippuen.

Pullojen keräys

Palautuspulloista voi kertyä suuria summia. Esimerkiksi pientaloalueilla voidaan pulloja kerätä aina tiettynä päivänä talojen porteilta.

Kioskin pitäminen

Joskus rehtori on saattanut antaa luvan järjestää esimerkiksi tiistaisin koko koululle luokassa välituntikioskin. Jos myytävät tuotteet on leivottu ja tehty itse voi tuotto koko lukuvuotta kohti olla todella mahtava!

Rahakeräykset

Osallistumalla sotainvalidien, syöpäyhdistyksen jne. rahakeräyksiin kerääjinä voi saada kohtalaisen hyvän keräyspalkkion.

Joulukorttien ja adventtikalenterien myynti

Hankkimalla edullisia adventtikalentereita, joulukortteja, itsenäisyyskynttilöitä jne. ja myymällä niitä tuttaville, sukulaisille, pihapiirissä tai kaupungin pikkupuoteihin, kampaamoihin jne. tai vaikka kadulla tai ovelta ovelle voidaan hankkia melkoisia summia, jos kerääjien kärsivällisyys riittää tehdä myyntityötä. Ovelta ovelle myyntiin saatetaan tarvita lupa.

Kummiyritykset

Hankkikaa luokallenne joku paikallinen yritys kummiksi. Voitte joskus käydä siellä siivoamassa tai tekemässä talkootyötä, maalaamassa tai paketoimassa joululahjoja. Vastalahjaksi voitte saada rahaa leirikoulua varten. Voitte myös mainostaa yritystä tai sen tuotteita tai palveluja t-paidoissa tai pipoissa.

Kertokaa omista rahankeräysideoistanne niin lisäämme niitä tälle sivulle.