Ainutlaatuinen saaristo

Turun saaristo on yksi ainutlaatuisimmista koko maailmassa. Saaria on uskomaton määrä, joidenkin laskelmien mukaan kymmeniä tuhansia.

Saaristo tarjoaa myös luonnolle aivan erityisen kasvualustan. Täältä löytyy paljon kasveja ja eläimiä, joita ei tavata muualta Suomesta. Myös merialueena saaristo on erityinen sillä sen suolapitoisuus on paljon valtameriä alhaisempi, vain 0,5% mutta kuitenkin suolattomia järvi- ja jokialueita selvästi korkeampi.

Paitsi eläimistönsä ja kasvullisuutensa suhteen saaristo tarjoaa elämyksiä kulkijalleen myös vaihtelevan maaperänsä ansiosta. Mahtavat auringonlaskut ja ihmeelliset auringonnousut ovat aivan omaa luokkaansa ja joka päivä erilaiset. Suolaiset aallot huuhtelevat rantakallioita tai aluksen keulaa ja raikas merituuli hivelee sekä ihoa että mieltä.

Kesällä saaristo on Suomen kuivinta aluetta, joka johtuu siitä, että meren pinta on usein mannerta kylmempi. Tämä aiheuttaa ns. ”Naantalin aurinko”-ilmiön: heti saaristossa on aurinkoista vaikka mantereella on pilvistä.

Saaristoon liittyy myös paljon vanhaa kulttuuria ja perinteitä sekä hurjia tarinoita merirosvoista, Viikingeistä ja tavallisista kalastajista, monista sodista ja rauhan ajoista, jotka koskaan eivät olleet kovin pitkiä.