Vastauksia tavallisimpiin kysymyksiin

Majoituksen valvonta?

Leirikoulussa majoittuvat kaikki samassa rakennuksessa ja samassa kerroksessa. Valvonta ja yhdessäolo sujuu mukavammin verrattuna erillisiin mökkeihin tai etäällä toisistaan oleviin rakennuksiin tai myös eri kerroksissa sijaitseviin huoneisiin. Majoituksemme on saanut paljon kiitosta myös oppilailta.

Muut leirikouluryhmät?

Meillä ei samanaikaisesti ole majoituksessa eikä toiminnoissa muita luokkia, joten leirikoulun tavoitteet voidaan saavuttaa ihanteellisissa olosuhteissa.

Ympäristö?

Leirikoulun lähistöllä ei ole laajempaa asutusta, ei kauppoja eikä kioskeja.

Liinavaatteet?

Leirikoulussa ei ole liinavaatteita. Vuoteissa on tyynyt ja peitteet, joten omat liinavaatteet mukaan ( tyynyliina pussilakana ja aluslakana).

Liian jännittäviä toimintoja?

Aktiviteetit koostuvat useimmiten teoriasta, kuivaharjoittelusta ja varsinaisesta toiminnasta. Jokainen osallistuu kaikkiin toimintoihin teorian ja kuivaharjoittelun osalta, mutta jos kokee vaikkapa köydellä laskeutumisen tai mereen pelastautumisen liian jännittäväksi voi seurata toisten suorituksia. Vaihtoehtoista toimintaa ei samaan aikaan tavallisesti ole järjestetty. Meripelastusharjoitusta varten on käytettävissä joinakin vuodenaikoina myös pelastuspukuja (kuivapukuja).

Ohjelmalliset iltanuotiot?

Iltanuotiot sisältyvät leirikoulun hintaan ja niistä vastaavat leirikoulun ohjaajat. Sen sijaan vapaa-ajan osalta valvojina toimivat opettajat ja mahdolliset vanhemmat. Valvonta koskee myös tavallisesti iltanuotion jälkeen olevaa saunomista, kylpytynnyriä ja uintia ja veneilyä sekä erilaisia pihapelejä.

Punkkeja?
Turun Sanomat 19.6.2014:

punkeista-ts-19-6-14

Punkkeja voi löytyä jokaisesta suomalaisesta puutarhasta. ja metsästä Leirikoulun alue ei kuulu varsinaiseen perinteiseen punkkialueeseen, joten ainakaan tähän mennessä mitään erityistoimenpiteitä kuten rokotuksia ei ole katsottu tarpeelliseksi. Esimerkiksi saunomisen yhteydessä tai illalla pieni punkkisyyni voisi olla varmuuden vuoksi hyvä.

Sinilevää?

Tähän mennessä ei sinilevä ole rajoittanut uimista tai vesitoimintaa leirikoulussa.

Allergioita?

Leirikoulussa ei ole kotieläimiä tai tavallista luontoa erityisempiä allergialähteitä.

Allergiaruokia?

Tarvitsemme listan mahdollisista ruoka-allergioista kolme viikkoa ennen leirikoulun alkua.

Kulkuyhteydet?

Leirikoulun pääsee siltaa pitkin (ei losseja tai lauttoja) ja autotie tulee pihaan asti. Matkaa Turun keskustasta on noin 20 km. Sinne on mahdollista tulla myös yleisillä kulkuneuvoilla.

Terveyskeskus, sairaala ja ensiapupoliklinikka?

Matkaa leirikoulusta terveyskeskukseen on noin 10 min matka ja  sairaalaan (TYKS), jossa sijaitsee myös yöaikainen päivystys matka kestää noin 30 min.

Erillistä ohjelmaa mukana tuleville aikuisille?

Leirikoulun ohjelma, majoitus ja ruokailut on suunniteltu silmällä pitäen oppilaiden toiveita ja tukemaan leirikoulle asetettuja tavoitteita. Valvojia ei ole tässä erikseen huomioitu, mutta tavallisesti he osallistuvat myös oppilaiden aktiviteetteihin ja vapaa-aikaan.